‘Je zorgt hier met je hart’

‘Je werkt in de zorg omdat je hart er ligt’, zegt Lisette Kooijmans, verpleegkundige op locatie Kootwijkerbroek. Ze groeide binnen Norschoten van verzorgende naar verpleegkundige. ‘De centrale vraag is: wat heeft de bewoner nodig om aangenaam bij ons te kunnen wonen. De mindset is steeds meer: dat gaan we dan regelen.’

‘Corona heeft onze manier van werken veranderd,’ vertelt Lisette. ‘Nog meer gericht op onze bewoners. Tijdens corona moesten we bewoners noodgedwongen op hun kamer verzorgen. Dat maakte het gemakkelijker om bijvoorbeeld ’s avonds warm eten te brengen. Of een keer ’s avonds te douchen. Er waren minder drempels om de wensen van bewoners te volgen. Als alles gaat zoals het gaat, raak je ongemerkt een beetje vastgeroest in je manier van werken. Corona zette de boel in beweging. We merkten dat er meer mogelijk was dan we dachten. Dat zorgde voor een frisse wind.’

Belang bewoner

Binnen Norschoten kan veel als het om de cliënt gaat. Wil een bewoner na opname de dagbehandeling blijven bezoeken? Kan geregeld worden. Wil een bewoner een visje halen op de markt? Kan geregeld worden. Wil een bewoner verhuizen naar een andere locatie omdat dit voor de partner fijner is? Kan geregeld worden. Lisette: ‘Als de bewoner er belang bij heeft, gaan we ons best doen. Een protocol of regel moet dan geen belemmering zijn. Als een bewoner een wandeling in de tuin wil maken, laat ik de was of de administratie even liggen. Die wandeling is op dat moment voor die bewoner belangrijk.’

https://norschoten.nl/wp-content/uploads/2023/07/IMG_1294-2048x1536-1.jpeg
Verpleegkundige Lisette met oudere dame aan tafel

Kinderdagverblijf

De frisse wind komt ook uit jonge hoek. Sinds kort is op het terrein van Norschoten een kinderdagverblijf te vinden. De kinderen maken zonder oordeel contact met de ouderen. Ze zingen liedjes en brengen tekeningen. ‘Dat werkt fantastisch, hier wordt iedereen blij van.’

Sfeer onderling

Norschoten is in de ogen van Lisette ook net even anders als het gaat om de sfeer onder medewerkers. ‘Er heerst een gevoel van: we doen het samen. En als we willen, kunnen allemaal direct de directeur bellen. Bovendien hebben we een fijn roostersysteem. Via dit systeem hebben we zeggenschap over onze werktijden. De enige wens is: nog enkele collega’s erbij. Dan hoeven we minder uitzendkrachten in te schakelen.’

Persoonlijke groei

Medewerkers krijgen de kans om zich te ontwikkelen. Ze kunnen bijvoorbeeld switchen van een somatische naar een psychogeriatrische afdeling. Of ze kunnen ervaring opdoen op de revalidatieafdeling, op het dagcentrum of hospice. Lisette startte met de opleiding tot verzorgende, werd eerstverantwoordelijk verzorgende (evv’er) en daarna verpleegkundige. Lisette: ‘Ik ben blij dat ik van Norschoten deze kansen kreeg.’

Voldoening

Maar de grote voldoening zit ‘m toch in het contact met de bewoners. Lisette: ‘Eén oprechte glimlach maakt mijn dag al goed. Deze week was de boter op. Samen met een bewoner ging ik naar de winkel. Zelf nam ze uit de winkel een taartje mee. De hele verdere dag had ze het met een blij gezicht over dat taartje. Dat gevoel. Onbetaalbaar.’

Gauw aan de slag