Kwaliteit
Vanzelfsprekend vinden we dat we goede kwaliteit van zorg en behandeling leveren. De mening van onze cliënten en de kaders van de wetten en de verschillende kwaliteitskaders (verpleeghuis, GRZ en palliatieve zorg) geven ons daarin houvast. Om aan te tonen dat we kwaliteit leveren, zijn we HKZ- en PREZO-gecertificeerd.
Pijlers kwaliteitsbeleid
Om doeltreffend en doelmatig zorg te kunnen bieden, hanteert Norschoten het kwaliteitssysteem HKZ (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector). Daarnaast heeft Norschoten, vanuit een behoefte aan inhoudelijke kwaliteitsontwikkeling gekozen voor de presentiebenadering en de uitgangspunten van positieve gezondheid. Een benadering van cliënt, bezoeker en collega, die recht doet aan het specifieke van de zorgsector waarbij de kwaliteit van leven en het werken vanuit de relatie voorop staan. Ook is Norschoten aangesloten bij Zorgkaart Nederland, een digitaal platform voor cliëntervaringen.
Kwaliteitssysteem HKZ
Het HKZ-certificatieschema Verpleeghuizen, Verzorgingshuizen en Thuiszorgorganisaties (2019) is een methode die wordt gebruikt om de kwaliteit te bewaken, te beheersen en te verbeteren. De activiteiten die in dit kader worden ontplooid, moeten op hun beurt ook weer goed op elkaar zijn afgestemd. Norschoten is al sinds 2002 gecertificeerd volgens het HKZ-kwaliteitssysteem. Onderdelen van dit systeem zijn:
- een structurele managementbeoordeling van het kwaliteitsbeleid en het functioneren daarvan
- het houden van interne en externe audits.
Generiek kompas sinds juli 2024 van kracht
Sinds juli 2024 geldt het Generiek kompas als richtinggevend instrument om samen te werken aan kwaliteit van bestaan. Het kompas is bruikbaar in alle zorgomgevingen: thuis, in de wijk of in het verpleeghuis.
De vijf bouwstenen
Het Generiek Kompas beschrijft vijf bouwstenen waarmee de kwaliteit van bestaan versterkt wordt:
- het kennen van wensen en behoeften
- het bouwen van netwerken
- het werk organiseren
- leren en ontwikkelen
- inzicht in kwaliteit.
Bij Norschoten staan deze bouwstenen centraal in alles wat we doen. Voor ons is iedereen waardevol, en dat is zichtbaar in de zorg, ondersteuning en het contact met onze cliënten en hun naasten.
De relatie staat voorop
Een goede relatie met onze cliënten en hun naasten vinden wij het allerbelangrijkste. We luisteren, kijken naar wat nodig is en werken samen aan passende zorg en welzijn.
Hoe werkt dat bij Norschoten?
Op Norschotendoet.nl laten we zien hoe wij invulling geven aan de vijf bouwstenen van het Generiek kompas. Zo maken we samen elke dag het verschil voor de kwaliteit van bestaan van onze cliënten.
Kwaliteitshuis Norschotendoet.nl
Norschoten heeft hiervoor het kwaliteitshuis ‘Norschoten doet’ (zie www.norschotendoet.nl) gemaakt. Hier publiceren wij jaarlijks onze plannen en ook leggen we hier verantwoording af via het kwaliteitsjaarverslag
Wat ervaren cliënten
Om te weten wat er speelt en leeft zijn de zorgmedewerkers in gesprek met cliënten en familie. Formeel in MDO, netwerkberaad etc. maar ook informeel, tijdens koffiemomentjes en dergelijke.
Netwerkberaad
U voelt zich thuis bij ons. Uw naasten blijven betrokken bij u, waar u ook woont: in of buiten Norschoten. Via het netwerkberaad bespreken we een aantal keren per jaar met u en uw naasten wat nodig is om uw eigen leven te leiden. Met zorg, welzijn en behandeling die aansluit bij uw leefstijl en levenswijze. We werken samen zodat u uw leven leeft, zoals u dat wenst.
Cliëntervaringsmeting
Familie kan meelezen in het cliëntdossier via CAREN (mits hier toestemming voor is gegeven door de cliënt). Daarnaast doen we organisatiebreed eenmaal per jaar een cliëntervaringsmeting. Om de kwaliteit te blijven verbeteren worden de resultaten hiervan met de teams en tijdens familiebijeenkomsten met elkaar besproken.
Zorgkaart Nederland
Wat theForc is voor de horeca, is Zorgkaart Nederland.nl voor de zorg. Norschoten hecht veel waarde aan uw mening. Daarom zijn wij aangesloten bij Zorgkaart Nederland. U kunt daar onze organisatie een rapportcijfer geven op verschillende punten, zoals accommodatie, medewerkers, luisteren en afspraken. Wij willen namelijk goede zorg leveren. En u bent degene die kan beoordelen of wij dat waarmaken.
Ga naar ZorgkaartNederland om uw waardering te geven.
Pak op die telefoon
Ieder mens is anders en vraagt daarom om zorg op maat. Wat past bij u? Neem daarvoor contact op met het informatiepunt van Norschoten. Onze medewerkers kunnen u alles vertellen over wonen, indicaties en zorgprofielen. Of meld u aan voor een rondleiding.
Op werkdagen bereikbaar via ons telefoonnummer 0342-40 40 00. Weekend, of avond? Stuur ons dan een mailtje.